Wednesday 7 December 2011

Bila laaaa...


Bila laaaa tuan aku nak menunaikan aku? Itulah ayat yang diberi oleh mak saya sebagai peringatan untuk menunaikan solat. Itulah yang solat akan bertanya. BILAKAH TUAN AKU NAK MENUNAIKAN AKU?


Solat merupakan rukun Islam yang ke-2 iaitu selepas mengucapkan dua kalimah syahadah. Jadi, solat merupakan fardhu kepada kita. Solat merupakan tiang agama. Sesebuah bangunan tidak akan bertahan sekiranya tidak bertiang.
Mengapa manusia di zaman atom ini susah untuk solat? Jika kita bermusafir sekali pun, kerajaan telah menyediakan tempat solat kepada pengguna lebuh raya. Jika ikut jalan lama, takkanlah tidak ada tempat untuk solat. Banyak masjid dan surau yang akan kita lalui. Jadi tidak ada alasan untuk kita tidak solat ketika bermusafir.

Allah telah memberikan rukhsah kepada orang yang bermusafir didalam menunaikan solat. Jika tidak ada surau atau masjid, kita boleh bersolat di tepi jalan. Kotor? Bawalah tikar atau alas sebelum memulakan perjalanan. Gunakannya semasa hendak bersolat sebagai alas. Jika yakin bersih, tak perlu semua itu.

Mari sama-sama kita hayati video dibawah. Bagus juga jika video ini menjadi iklan di negara kita.









0 comments:

Post a Comment